Tutkimusten ja kokemusten mukaan johdon ja esimiesten sovittelutaitojen merkitys korostuu työyhteisöjen konfliktien ennalta ehkäisyssä. Esimerkiksi esimiesten liian voimakkaat palautteet, kuuntelemattomuus, voimakas vallan käyttö ja aggressiivinen vuorovaikutus voivat käynnistää konfliktin helposti, mutta usein tarpeettomasti. Konfliktit voivat aiheuttaa puhumattomuutta, poissaoloja, vaikeuttaa johtamista ja siten heikentää tuottavuutta ja työhyvinvointia. Puuttumattomuus ei kuitenkaan ratkaise ongelmia, vaan parempi vuorovaikutus.
Työpaikan riitatilanteisiin puuttuminen on erityisen vaativa vuorovaikutuksen laji, jossa harvoin saavutetaan vaikuttavaa ja onnistunutta lopputulosta nopeasti. Tilanteen hallinta edellyttää esimiehiltä kykyä ymmärtää henkilöiden käyttäytymiseen johtavia syitä. Esimiehiä voidaan valmentaa puuttumaan työpaikan ongelmatilanteisiin rakentavasti. Tarvitaan aikaa, vaikeiden tilanteiden hallintakykyä, paineensietokykyä, kompromissitaitoja, ristiriitojen ratkaisukykyä ja empatiaa.
”Ei ole olemassa ongelmaa, mistä puhumatta jättäminen auttaisi sen ratkaisemisessa.”